Luisteren

Een goede coach kent de kracht van het écht luisteren. Hoe doe jij dat luisteren? Sommige mensen kunnen nog wel eens denken dat luisteren vooral is niet praten. Ik zou zeggen het is wellicht een goed begin én echt luisteren is een activiteit, een vaardigheid waar je met aandacht mee bezig wilt zijn als coach. Covey beschrijft in zijn boek de 5 niveaus van luisteren. In de praktijk zie ik bij startende coaches nog wel eens dat ze hierin nog mogen ontwikkelen.

Luisteren begint bij met aandacht bij de ander zijn. Zit je op je telefoon, ben je aan het schrijven of nog bezig met koffiezetten, de deur dichtdoen, je spullen zoeken of wat dan ook… ben je nog niet aan het luisteren.

Een stap verder is half luisteren of selectief luisteren. Iemand luistert naar een verhaal vooral met de intentie om daarna iets te kunnen vertellen over hoe ze dit herkennen. Zelf zou je dit natuurlijk nooit doen en je hoort het zo maar iemand zeggen; ‘Ja dat herken is van toen ik……blablabla’ Zo iemand heeft dan net lang genoeg geluisterd om zelf te kunnen praten. Ook een coach die stapt in de valkuil van adviezen geven heeft niet echt geluisterd.

Nog een niveau dieper luisteren is het luisteren om een vraag te kunnen stellen. Dit komt over als iemand die bij het gesprek is en ondertussen is iemand bezig met gedachten als: ‘”Welke vraag ga ik zo stellen?”, “Welke techniek kan ik zo gaan inzetten?” of “HELP, ik ken dit probleem niet, ik heb geen oplossing hoe ga ik ervoor zorgen dat ik niet afga….” Het luisteren om het luisteren gaat voor mij nog verder.

Echt luisteren is met aandacht en empathie bij de ander zijn. Het verhaal laten vertellen en hooguit, als iemand niet meer verder praat een keer te knikken, ja te zeggen of iets in de richting als “Vertel eens meer..” De ander volledig de ruimte geven diens verhaal te vertellen. De tijd te geven voor zelfonderzoek. Hoe meer je de ander de ruimte geeft hoe meer diepgang er gaat komen in het verhaal.